Naar een lekker, gezond en gevarieerd voedingsaanbod met oog voor meer plantaardig

Doelgroep:
Lokaal bestuur, Onderneming, Vereniging
Thema:
Voeding
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Amy Verbeke
0474 78 22 30
Mosquito In The Room begeleidt zorginstellingen met of zonder externe cateraar naar een nog lekkerder menu met oog voor de balans tussen dierlijke én plantaardige ingrediënten.

Resultaat? Veel klimaat- en gezondheidswinst in de zorginstellingen in uw gemeente!
Zo maak je als gemeente je leiderschapsrol in de transitie naar een duurzame maatschappij waar.
En zorg je voor lekker en gezond eten in de zorg- en ziekenhuizen.

Een kernteam van voedingsprofessionals uit de zorginstelling
gaat met Mosquito In The Room aan de slag rond drie pijlers:
1. Lekker en toekomstbesteding voedingsaanbod
2. Enthousiasme en draagvlak
3. Sensibilisatie en communicatie

PIJLER 1: LEKKER EN TOEKOMSTBESTENDIG VOEDINGSAANBOD

Menuscan:
We beginnen met een overzicht en analyse van het huidige voedingsaanbod en keukenwerking.
Daarvoor vragen we informatie over de menucyclus, portiegroottes, werking van de keuken, etc.
Die data analyseren we op nutritioneel en kwalitatief vlak.
Op basis daarvan doen we aanbevelingen voor een meer plantaardig aanbod
dat lekker, klimaatlief en volwaardig is.
Bovendien kunnen deze slimme plantaardige keuzes tot wel 10% goedkoper uitkomen.
Voor jullie: 1x handig rapport met praktische en direct toepasbare tips voor het voedingsaanbod en de communicatie

Masterclass plantaardig koken in de zorg:
Na kennismaking en op basis van de menuscan,
organiseren we een praktische masterclass over plantaardig koken in de zorg met een plant-forward chef.
Hij bereidt samen met het keukenteam 8 lekkere plantaardige recepten op maat van de keuken.
Deze kunnen dienen in de nieuwe menucyclus en worden zo al eens ingeoefend. Handig!
Voor jullie: 1x hands-on masterclass smakelijk plantaardig koken, inclusief ingrediënten en 8 uitgewerkte recepten.

Aanpassing menucyclus:
Op basis van de menuscan én de praktische masterclass
past het keukenteam de menucyclus aan.
Het kernteam volgt nauw op en keurt goed voor implementatie.

Voor jullie: herwerkte menucyclus met integratie van suggesties voor lekker, nutritioneel volwaardig en klimaatlief plantaardig.

PIJLER 2: ENTHOUSIASME & DRAAGVLAK VERGROTEN

Lezing met proevertjes:
Voor de lancering van het nieuwe aanbod, organiseren we een lezing met proevertjes
en twee aparte proefmomenten met gerechten uit het nieuwe menu voor de doelgroep
(patiënten, bezoekers of personeel).
Dit gaat gepaard met een aantrekkelijke communicatiecampagne.
Voor jullie: 1x lezing met de lekkerste proevertjes en 2 aparte proefmomenten van de nieuwe gerechten.
Voor jullie: swingend communicatiemateriaal om het nieuwe voedingsaanbod te promoten.

PIJLER 3: SENSIBILISATIE EN COMMUNICATIE

Vernieuwd voedingsaanbod in de kijker:
Dan is het tijd om het vernieuwde voedingsaanbod uit te rollen.
Eens dat een tijd loopt komt het kernteam samen om te evalueren en eventuele bijsturingen te doen
De tijdslijn voor verdere toekomstige stappen wordt voorgesteld.

Voor jullie: 1x tijdslijn op 2 à 3 jaar met plan van aanpak voor verdere concrete stappen na het project.

Communiceren over klimaat- gezondheidswinst:
De klimaat- & gezondheidsimpact van de veranderingen worden becijferd.
De resultaten worden via een aantrekkelijke communicatie in de gemeente verspreid.
De zorginstelling én gemeente zijn daarin de ambassadeurs van een lekkere keuken
met oog voor mens, dier en planeet.
Voor jullie: 1x impactmetingsrapport met gezondheid- en klimaatwinst,
inclusief nutritionele en CO2 berekeningen.
Voor jullie: communicatiecontent om jullie winsten en resultaat te tonen.

UITVOERINGSTERMIJN
Een volledig traject duurt tussen de 6 en 9 maanden.
Deze tijd is nodig om de analyses te doen, voor draagvlak te zorgen en het vernieuwende aanbod uit te rollen.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor:
- Werving van zorginstelling(en) en ziekenhuizen
- Externe communicatie:over het project en de gemaakte gezondheids- en klimaatimpact
en over het belang van de eiwittransitie
- Koppeling met andere zorginstellingen die mogelijk interesse hebben waar nodig/mogelijk
- Maken van een aantal aantrekkelijke foto’s als input voor de communicatie

PRIJS (exclusief BTW tenzij anders vermeld)

Een standaardbegeleiding met één zorginstelling kost €9500 (excl btw).
Voor meerdere zorginstellingen of instellingen met meer dan 300 bedden maakt Mosquito
een aparte offerte met projectvoorstel op maat.

Contactpersoon en gegevens:

Amy Verbeke
0474 78 22 30

Ariane Louwaege
0478 14 29 30
Getuigenissen van klanten:

“De kookworkshop is echt een meerwaarde, de chefs zijn aan de slag gegaan met linzen
en kikkererwten en hebben zo vertrouwen gekregen dat peulvruchten ook echt heel
lekker kunnen zijn. En door meer peulvruchten te integereren in de menu’s is er een
positief effect naar foodcost. ”

“Het personeel is enthousiast over de plantaardige menu aanpassingen. Er is nu nog
meer variatie in het aanbod van de warme maaltijden, snacks en broodjes. Tot zelfs een
breed assortiment tussendoortjes. Heel leuk!”