Tiny Forest: een stadsbosje voor de hele buurt en de ideale buitenlesplek voor omliggende scholen
- bodemanalyse
- plantenlijst opstellen
- bodemvoorbereidingen plannen
- aankoop plantgoed en materiaal
Stap 4: uitrol van het educatief en participatief traject pre-plantdag (tussen september en februari)
- workshop voor leerlingen en leerkrachten
- infosessie voor buurt en groendienst
Stap 5: plantdag (tussen november en februari)
- inclusief workshop voor leerlingen
- begeleiding en coördinatie helpende handen
- communicatie naar pers
- plaatsen infobord
Stap 6: uitrol van het educatief en participatief traject post-plantdag (tussen maart en juni)
- workshop voor leerlingen
- 2 workshops voor leerkrachten
- infosessie met buurt, school en gemeente waarbij een beheersplan wordt opgesteld
- overhandigen lesbox met onderzoeksmateriaal en lespakket aan school.
Stap 7: school kan de komende schooljaren zelf verder werken in het Tiny Forest dankzij het uitgebreide lespakket.
- Het ter beschikking stellen van een geschikte locatie (eventueel aankoop grond of gebruiksovereenkomst met eigenaar afsluiten).
- Het ontharden of saneren indien nodig.
- Het faciliteren van de samenwerking tussen GoodPlanet, lokale scholen, buurtbewoners en gemeentelijke diensten.
- Het bieden van ondersteuning bij vergunningsaanvragen en andere administratieve procedures. Koppeling met andere stadsdiensten waar nodig (groendienst, evenementendienst,…).
- Het promoten van het initiatief binnen de gemeente en het inzetten van lokaal netwerk om burgers en lokale organisaties aan te spreken.
- Het ter beschikking stellen van een aantal mensen van de groendienst op de plantdag en voor het afwerken (buitenklas en weggetje).
- Externe communicatie over het project.
- Het eindbeheer van het Tiny Forest: Een beheersplan wordt opgesteld o.l.v. GoodPlanet samen met de school en andere betrokken organisaties, maar de eindverantwoordelijkheid blijft bij de gemeente.
Prijs
"We betrekken een school en de buurt en gaan aan de slag om hier een prachtig
stukje natuur in te richten, op te volgen, te verzorgen en ervan te genieten. Niet
alleen op de plantdag, maar nog vele jaren daarna. Leerkrachten krijgen
ondersteuning van GoodPlanet om buitenlessen te integreren en ze krijgen een
lessenpakket om elk jaar opnieuw een klas op te leiden tot 'Tiny Forest Rangers'. Zo
wordt het echt hún bos. Ook de andere scholen in de buurt kunnen gebruik maken
van de lespakketten. En ook de buurt wordt van bij de start nauw betrokken. Op die
manier wordt het bos veel meer dan alleen een hotspot van biodiversiteit in de stad.
Het lééft, letterlijk." Wout De Meester, schepen voor Duurzaamheid Sint-Niklaas
Burgemeester Marc Van Aperen is trots dat Hoogstraten een Tiny Forest® rijker is.
Voor hem heeft dit bos een groot nut: “Tiny Forests® zijn bedoeld om de natuur
dichter bij de mensen te brengen en om te zorgen voor meer biodiversiteit in
Hoogstraten. Kwalitatieve groene ruimte in de nabije omgeving is essentieel voor de
gezondheid van mensen. Het algemene welzijn van onze inwoners staat bij ons op
de eerste plaats.”
Schepen van Milieu Jef Vissers (Hoogtstraten) vult aan: “Dergelijke stukjes wildernis
maken onze stad nog beter bestand tegen klimaatverandering: de bodem houdt
meer water vast, de luchtkwaliteit verbetert en hittestress vermindert.”
Schepen van Onderwijs, Samenleving en Jeugd Faye Van Impe (Hoogstraten)
onderstreept niet enkel de toegevoegde waarde aan de natuur, maar ook het grote
educatief-pedagogische pluspunt: “Vrije basisschool Meerle heeft het Tiny Forest®
geadopteerd. De leerlingen volgen de evolutie van het bos en dragen er zorg voor. De
natuur stimuleert de verbeelding en verwondering, en bovendien ervaren kinderen
minder stress in de natuur. Leerkrachten worden geïnspireerd om de buitenklas ook
te gaan gebruiken voor andere lessen dan biologie en zo het frisseneuseffect te
ervaren: een verhoogde concentratie en meer betrokkenheid bij de lesinhoud. Door
les te krijgen in en misschien ook over de natuur, geven we aan de volgende
generatie door hoe belangrijk natuur, biodiversiteit en klimaat zijn. Tot slot sluit dit
project ook naadloos aan bij onze projecten binnen Kindvriendelijke Ruimte, waarbij
we ecologie en speelplezier aan elkaar koppelen.”